Voedzame salade van jong boerenkool- en palmkoolblad en knoppen

Voedzame salade van jong boerenkool- en palmkoolblad en knoppen

Deze maand is het lastiger om verse groente te oogsten uit je eigen tuin. Nieuwe groente is gezaaid en geplant maar het duurt nog even voordat je daar van kunt eten. En een groot deel van de wintergroente is op of begint door te schieten. Maar juist dat laatste is een interessant moment. Palmkool en boerenkool maken in de top van de plant nieuw blad en knoppen/bloemen aan. En juist het nieuwe blad en de knoppen/bloemen zijn heerlijk mals voor in een lekkere salade of in de wok.

Laat de oude planten dus vooral nog even staan, je kunt er de komende weken nog heerlijk van eten. En probeer niet alles te oogsten, de bijen kunnen de voeding uit de bloemen goed gebruiken!

Denk je nu: leuk verhaal maar ik heb geen doorgeschoten groente in mijn tuin staan!? Dit is HET moment om boerenkool en palmkool te zaaien zodat je komende winter dus wel hier van kunt genieten! Onderaan lees je hoe je dat doet.

Boerenkool is een ware vitaminebom (vitamine A, D en K) en bevat daarnaast mineralen zoals ijzer en kalium. Jong blad van de boerenkool en palmkool heeft een sterke anti-oxiderende werking en werkt o.a. preventief tegen kanker. De winterpenen bevatten vitamine A, B1, B2, B6, C en kalium. Daarnaast zijn penen goede antioxidanten. Winterpostelein is de absolute ster onder de gezonde groenten. Naast vitamine A, ijzer en magnesium zit er ook Omega 3 in de plant. Omega 3 is goed voor het brein en helpt mee een depressie te bestrijden.

Benodigdheden salade en dressing

  • jong blad en knoppen/bloemen palmkool en (paarse) boerenkool
  • slasoorten zoals veldsla, spinazie en winterpostelein
  • witlof
  • wortel
  • walnoten, pompoenpitten en zonnebloempitten (samen een handje)
  • verse kruiden, in dit geval bieslook, kervel en daslook
  • 100 ml havermelk
  • appelazijn (scheutje)
  • hazelnoot- of koolzaadolie (scheutje)
  • twee theelepels mosterd
  • kurkuma (een theelepel) en peper

Bereiding

Was de bladgroente en leg het met het koolblad en de knoppen op een bord. Snijd de witlof in stukken en rasp de wortel en leg het er bij. De stronk van de witlof is te bitter.

Rooster de zonnebloempitten in een pan en laat ze afkoelen. Leg de kruiden, en alle noten in een blender, voeg de andere ingrediënten toe en laat de machine net zo lang draaien totdat alles een gladde saus geworden is. Als het te dik is voeg je nog een beetje havermelk toe. Tip: maak een voorraad voor een paar dagen en bewaar de saus in een glazen pot in de koelkast. Met deze salade kun je eindeloos variëren door bijvoorbeeld een restje zoete aardappel of geroosterde bietjes toe te voegen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.